I en värld där varje lyft räknas och säkerhet alltid måste komma först, spelar Sabina Lilja en avgörande roll som servicetekniker på CERTEX. Varje dag bjuder på nya utmaningar och lärdomar, från inspektioner i avlägsna gruvor till mer spontana serviceuppdrag. Hennes arbete inte bara handlar om teknik – det handlar även om att skapa trygga arbetsmiljöer.
Som servicetekniker på CERTEX är Sabina Liljas uppdrag att inspektera och underhålla lyft- och fallskyddsutrustning ute hos våra kunder.
– Jag kontrollerar att utrustningen är säker att använda, reparerar eller ersätter delar om det behövs. Serviceteknikerns uppdrag är en viktig del av säkerhetsarbetet på alla arbetsplatser där tunga lyft sker,
säger hon.
Det bästa med jobbet är att ingen dag är den andra lik och att hon får se många olika delar av Sverige. Just
den här dagen har hon åkt Stockholm–Sundsvall med kort varsel för ett serviceuppdrag.
Frihet under ansvar, med betoning på ansvar
En typisk arbetsdag sätter hon sig i bilen klockan sju på morgonen och kör till sin första kund, efter koordinatorns planering. Kontaktpersonen på plats visar henne till verktygen som ska inspekteras eller servas.
– Ibland finns de i en container eller en verkstadslokal, andra gånger är det ett fallskyddssystem eller fallskyddsselar som ska kontrolleras. Det är olika nästan varje gång, berättar Sabina.
Arbetet innebär frihet under ansvar, med betoning på ansvar.
– Efter att ha gått utbildningar i fallskydd, brandsäkerhet, gaffeltruck, mobila plattformar, HLR med mera, förstår man vilka risker och faror som kan uppstå om man inte gör en ordentlig riskanalys. Med gedigen kunskap om säkra lyft och lite sunt förnuft kommer man långt.
"När vi servar och inspekterar lyftutrustning hjälper vi kunderna att undvika olyckor och skador, och det känns bra att veta att vi servicetekniker bidrar till en tryggare arbetsplats"
Tryggt under första solouppdraget
Det har gått ett drygt år sedan Sabina började sin tjänst på CERTEX, och hon ställs inför nya utmaningar hela tiden.
– För några veckor sedan var jag med på en nyinstallation av en stållina. Där var det ett moment jag först trodde skulle vara svårt, men det gick som en dans och kunden var väldigt nöjd när vi blev klara. Det var mycket lärorikt.
Första solouppdraget, en inspektion av ett fallskydd, var också pirrigt.
– Det är det nog alltid när man “tar av stödhjulen”, men jag kände mig trygg eftersom jag visste att jag alltid kunde ringa mina kollegor om det var något jag behövde hjälp med, och det gick jättebra, berättar Sabina.
Kollegorna på CERTEX betyder mycket, och trots att de är utspridda över landet har de ett starkt samarbete.
– Vi i serviceteamet stöttar varandra. Tidigare idag ringde jag min kollega i Trelleborg för en snabb fråga om ett rundsling där jag var lite tveksam. Man kan alltid lyfta luren och stämma av saker om det behövs.
Utvecklas i yrkesrollen
Om ett par veckor har Sabina ett serviceuppdrag i en gruva, något hon gjort en gång tidigare men inte lika långt ner i underjorden.
– Det är mörkt och låter mycket. Ett sådant jobb kan handla om att provdra spaklyftsblock, inspektera en sling eller en balkvagn på en travers, berättar hon.
Framöver ser hon fram emot att lära sig hantera linröntgen med NDT-teknik (Non Destructive Testing). Metoden innebär att man inte behöver demontera eller öppna upp stållinorna för att kontrollera deras skick, vilket har både ekonomiska och miljömässiga fördelar för kunden.
Gör skillnad för våra kunders säkerhet
Sabinas yrkesval var inte självklart. Hon hade funderat på att utbilda sig till projektledare, när en vän frågade om hon ville prova på jobbet som servicetekniker. Hon grunnade över hur det skulle vara att kasta sig in i en helt ny bransch som hon inte visste så mycket om sedan tidigare, dessutom en mansdominerad sådan.
– Jag tänkte att det kunde vara spännande, och jag är verkligen glad att jag tog chansen. Det är ett jobb där jag får utvecklas och göra skillnad för våra kunders säkerhet, och jag har enbart blivit positivt bemött, säger hon.
Att anlita en servicetekniker är inget myndighetskrav, men enligt Arbetsmiljöverkets föreskrift “Användning av lyftanordningar och lyftredskap” (AFS 2006:06) måste lyftanordningar undersökas och riskbedömas regelbundet. Och bästa sättet att säkerställa att lyftanordningar håller den standard och kvalitet som krävs inför en kommande myndighetsinspektion är att regelbundet anlita en kunnig servicetekniker för undersökning och riskbedömning.
– När vi servar och inspekterar lyftutrustning hjälper vi kunderna att undvika olyckor och skador, och det känns bra att veta att vi servicetekniker bidrar till en tryggare arbetsplats, avslutar Sabina.
Vill du boka service & inspektion av lyftredskap eller fallskydd?
Läs mer om våra servicetjänster, eller kontakta oss för att boka ett besök.